vrijdag 19 juli 2024

Op bezoek 3 – doorjassen


Vreemd verschijnsel is dat. Ik vertel dat ik niet te ver, niet te hard en niet te lang fietste. De reactie was: verstandig. In juni sloot ik mijn vakantie al binnen een week af, ik had nog een dag of tien te gaan. En ook toen: verstandig. Lichamelijke kwalen nopen me ertoe, en het is verstandig dat ik niet doorjas, maar dat wil ik niet horen. Eigenlijk wil ik horen: wat rot voor je. Alsof je daar meer mee op zou schieten.

Het komt wel mooi uit dat de navigatie van mijn telefoon een route uitzet die tien kilometer korter is dan die ik op de heenweg fietste en nog veel korter dan de route die ik in het begin nam, langs de LF2. De afstand was toen 120 km. Op de pont bij Bergambacht heeft een wielrijder nog wel een toeristische tip voor me, maar ik wil door.

In de Alblasserwaard kwam ik al een bordje tegen dat de weg ergens in augustus afgesloten zal zijn in verband met de Tour de France Femme. Het was toepasselijk de Zijdeweg. Van een foto is het niet gekomen, maar ik zal opletten of ik het op televisie zie. De Broekmolen langs dezelfde weg kiekte ik wel.



5 opmerkingen:

Rondetijd zei

Verstandig ;-)

martin zei

Gisteren las ik bij thuiskomst een gedicht in mijn mailbox met de volgende woorden:

je lot omarmen, leren aanvaarden.

Hoe dat gaat? Dat is het moeilijkste.
Doe niets. Staak het zoeken, beweeg
zonder weten, zaai door laten vallen.
Alsof je slaapt, maar je bent wakker.

Justus van Oel (naar José Saramago)


Moest er weer aan denken. Als verstandig zijn noodzaak is, laat ik dat dan maar zijn.

Rondetijd zei

Wat een mooi gedicht.

Jan de Stripman zei

Verstandig is zeldzaam, veel mensen willen ongeremd, groots en meeslepend leven. Ik ben onderhand al zolang, noodgedwongen, verstandig dat ik niet anders meer zou willen. Vraag me ook regelmatig af wanneer de rest van de mensheid verstandig wordt. Het zou jammer zijn als ze er eerst ziek en zwak voor zouden moeten worden.

martin zei

Ja hoor gezien. Net zoals de Broekmolen die hier op de foto staat. Ik vroeg me tijdens deze rit wel af of dit stuk Nederland - vooral richting Rotterdam - wel geschikt is voor dergelijke wedstrijden. Versmalling na versmalling, vluchtheuvel na verkeerseiland en bocht na bocht.