vrijdag 19 juli 2024

Op bezoek 1 - Let op Vlaggenmast!




Stoere merels. Tiftuffende plezierbootjes en razende auto's doen wie het meest geluid kan maken, maar waait de wind alles, inclusief de stemmen van mensen, weer tot een zomer soundscape. Naast me staat mijn tentje en in mijn nieuwe notitieboekje staat een eerst zin (die hiervoor).

Wat voor zinnen ga ik hier verder schrijven. Bovenaan de pagina's staat alvast voorgedrukt in drie talen: inhoud en thema, waarachter ik deze in kan vullen. Nederlands zit er niet bij. Maar dat gaat het wel grotendeels worden. Welk Nederland en waarover dat moet nog blijken.

Voorlopig blijft het bij geluiden. Hoewel ik de lach van de specht pas op de vogel durf te plakken als ik hem van boom naar boom zie gaan.

Langzaamaan wordt het stiller op de camping. Zacht stappende voeten gaan langs mijn tentje, soms vooraf gegaan door zwaaiende bundels zaklamplicht; de fabriek aan de andere kant van de Grote Rug, wordt steeds hoorbaarder met zijn volle zoemende geluid, zoals dat van een ouderwetse koelkast die stil werd bij een flinke klap of schop.

Whrohg, whorgh, whorgh hoor je de trein ieder kwartier over de spoorbrug denderen. Dat stopt 's nachts tegen tweeën om vanaf vijf uur 's morgens weer te beginnen. Dan zijn ook de vogels er weer en wat uren later de kinderen die het soundscape kleuren. De witte bootjes zijn even vroeg op pad.

Maar wat een heerlijk rustig sfeertje hangt er hier. “Alle mensen zijn vriendelijk,” hoor ik iemand tegen haar mobieltje zeggen.

5 opmerkingen:

Rondetijd zei

Lachen spechten??? Waarom?

martin zei

Je kent het de roep? Ik hoor er een lach in, zoals in de zang van de merel een kunstig lied (terwijl hij zingt alle merels - behalve een partner - wegwezen, ik leef hier). Die specht wil ook laten horen dat hij of zij er is.

Rondetijd zei

Ik kende de roep niet, Martin. En ja, de lach is duidelijk. Wel een uitlachlach, vind ik het.

Jan de Stripman zei

Woody Woodpecker was niet zomaar een verzinsel. Er zit veel waarheid en wijsheid in cartoons en stripverhalen...;o)

martin zei

Met mijn vriendje van het dorp ging ik de grote stad (Beregn op Zoom) voor het eerst zonder ouders naar de bioscoop: Woody Woodpecker clips kijken en inderdaad daar zat die lach in.