woensdag 16 oktober 2024

Tekening





Al dagen werd er reclame gemaakt met de weerberichten voor het vandaag naar buiten gaan. Er zouden zomerse temperaturen zijn. En inderdaad ging de thermometer op mijn fiets niet onder de 20 ºC. Met de drukte viel het overigens wel mee.


***
Vanmorgen hoorde ik Jimmy Dijk van de SP fulmineren tegen de PVV die de belangen van het groot kapitaal behartigt en verder een cultuurstrijd voert die mensen alleen maar tegen elkaar opzet en verder niets oplevert. Heldere taal.
Het bracht me terug bij de roman die ik voor het slapen las en waarin de opkomst van de nazi's in Duitsland werd verklaard doordat ze zoveel mensen uit de werkeloosheid haalden, terwijl overal in Europa sprake was van crisis. Die economische resultaten bedekten volgens de schrijfster veel van de nadelen,  zoals interneringskampen en straatterreur (die halverwege de jaren dertig in omvang al weer afnamen). 
Hoewel ik sterke twijfels heb bij haar visie. Ze tovert er wel een gevaar mee te voorschijn: als er voordelen zijn (reëel of imaginair) dan zijn mensen al snel bereid de nadelen te ontkennen of minimaliseren. De aanhangers zouden in ieder geval van een koude kermis thuiskomen.
Weer een stap verder geassocieerd, lange tijd heeft dit gebruik van racisme door de fascisten er toe geleid dat activisten bepleitten: laat je niet tegen elkaar opzetten, maar strijd samen voor een rechtvaardiger wereld. Laat links, inclusief SP, inderdaad daarvoor staan en afstand houden van alle vormen van racisme.

***

Ieder seizoen koop ik een LP of CD. De laatste was Ez kî me. Hij kwam in een doos waarop een tekening was gemaakt. In de LP zat een folder met 'n voorbije concerttour en daarop was gekrabbeld thank you enjoy our music 💗untill soon! -x-- Meral Polat. Het voelt als persoonlijke aandacht bij de mooie plaat. De 'Dit ben ik' uit de titel is de vader van de zangeres. Zijn foto is afgedrukt in de binnenkant van de hoes. Zijn teksten zijn veelal het uitgangspunt. Ook die zijn afgedrukt: in het Koerdisch (jammer er is geen vertaling. Maar ik weet waar het over gaat.) Muziek werkt ook zonder de taal te verstaan. Dat blijkt.


Geen opmerkingen: