De boot
vertrekt van elders, een kilometer of 20 verderop, dwars door
industrieel-stedelijk gebied. Op mijn oude kaart vertrokken de
schepen uit de oude haven. Gisteren zag ik het al. Het is logisch.
Het scheepsverkeer is veranderd, leek het met het toenemende vlieg-
en treintunnelverkeer afgelopen met de bootdiensten, toch varen de
schepen nu vooral vrachtverkeer, veelal Oost-Europees. De chauffeurs hebben gelijk een paar
rusturen binnen.
De
vrachtwagens gaan allemaal door de scanner. Als ze daarna keurig
opgelijnd staan om aan boord te rijden, komt er een team met een lief
snuffelhondje voorbij. Om het terrein staan hekken waarbij die rond
de toekomstige kruisraketten basis van destijds in Woensdrecht
verbleken. De scherpe kantjes van het Europese vluchtingenvraagstuk
worden hier meer dan zichtbaar. Zelf moest ik twee keer door de
douane – Frans en Brits – en dat was alles. Mijn bevoorrechte
positie als Nederlander. Als de Engelsen hiervoor een Brexit willen ...
Over
Brexit lees ik in The
Guardian dat het enorme kwaadheid is dat de lonen zijn gekelderd,
werk is verdwenen en dat dit veelal wordt afgewenteld op immigranten.
Hoe neem je de voedingsbodem daarvoor weg is dan de vraag.
Citaat van de dag“Unless companies here and across the globe reign in executive salaries, pay their fair share of taxes and invest in decent jobs the yawning gap between the haves and have-nots will continue to grow.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten